دسته‌بندی نشده

انواع چراغ‌های حیاطی

انواع چراغ حیاطی

انواع مختلف چراغ‌ حیاطی یا چراغ باغی، طیف وسیعی از گزینه‌ها را برای روشن کردن فضای بیرونی به شما ارائه می‌دهد. آشنایی کامل با انواع گزینه‌های نورپردازی در فضای باز و دانستن نحوه عملکرد آن‌ها، انتخاب وسیله‌ی روشنایی صحیح را برای شما آسان‌تر می‌کند و به شما این امکان را می‌دهد تا بهترین را انتخاب کنید که با نیازهای شما مطابقت دارد. چه به دنبال نورپردازی تزئینی و چه به دنبال چراغ‌های امنیتی کاربردی باشید، انتخاب نوع مناسب می‌تواند زیبایی و ایمنی خانه شما را افزایش دهد. اگر می‌خواهید مطالب بیشتری در رابطه با اهداف استفاده از چراغ‌‌های حیاطی و مزایای آن بدانید پیشنهاد می‌کنیم مقاله‌ی چراغ حیاطی چیست؟ را مطالعه کنید.

حال به بررسی گزینه‌های روشنایی فضای باز به صورت جداگانه می‌پردازیم:

 نورافکن سیلابی

نورافکن‌های سیلابی بخش مهمی از نورپردازی فضای باز ، به ویژه در مورد امنیت هستند. آن‌ها را می‌توان به صورت استراتژیک برای ایجاد دید در مناطق تاریک قرار داد و تشخیص هرگونه فعالیت مشکوک را آسان‌تر کرد. با زاویه پرتو وسیع‌تر، نورافکن‌ها می‌توانند ویژگی‌های خاصی مانند مجسمه‌های موجود در فضای باز، درختان یا یک منظره زیبا را برجسته کنند.

نورافکن‌های سیلابی با زاویه پرتو تا 90 درجه، برای افزایش اقدامات امنیتی در اطراف ملک شما عالی هستند. با   ترکیب کردن نورافکن‌ها با تجهیزات امنیتی در فضای باز و نشان دادن آن‌ها در مناطقی که احتمال رفت و آمد افراد از آن بیشتر است، می‌توانید امنیت خانه یا محل کار خود را به میزان قابل توجهی بهبود بخشید. افزودن نورهای حسگر حرکتی نیز می‌تواند ویژگی امنیتی نورافکن‌ها را افزایش دهد. 

با این حال، در نظر گرفتن سطح روشنایی نورافکن ضروری است. روشنایی بیش از حد می‌تواند ایجاد مزاحمت کند و باعث آلودگی نوری شود که بر محیط زیست تأثیر منفی می‌گذارد. علاوه بر این، برخی از نورافکن‌ها می‌توانند انرژی زیادی مصرف کنند، بنابراین بهتر است برای صرفه‌جویی در هزینه برق در طولانی مدت، گزینه‌های کم‌مصرف مانند نور افکن‌های ال ای دی را انتخاب کنید. 

نورافکن نقطه‌ای

نورافکن‌های نقطه‌ای شبیه نورافکن‌های سیلابی هستند اما دارای پرتو باریک‌تر – تنها 45 درجه – هستند. در حالی که نورافکن‌های سیلابی برای نورپردازی مناطق عمومی ایده آل هستند، نورافکن‌های تقطه‌ای به شما اجازه می‌دهند یک محیط خاص ایجاد کنید. آن‌ها می‌توانند به عنوان نورپردازی محیطی یا برای جلب توجه به ویژگی‌های خاص در فضای بیرونی شما استفاده شوند.

به عنوان مثال، می توانید آن‌ها را به سمت یک آب نما در باغ خود ببرید یا از آن‌ها برای برجسته کردن هدف مورد نظرتان استفاده کنید. شما حتی می‌توانید از آن‌ها برای ایجاد یک افکت نورپردازی یا کاهش نور روی درخت استفاده کنید. نورافکن‌ها همچنین برای ایجاد سایه روی سطوح صاف مانند دیوارها مفید هستند. نورافکن‌ها با پرتو متمرکز خود می‌توانند به شما در ایجاد یک طراحی نورپردازی منحصر به فرد و جذاب در فضای باز کمک کنند.

چراغ دفنی یا داخل زمین

چراغ دفنی یا داخل زمین

همانطور که از نام آن مشخص است این چراغ‌ها در زمین یا روی سطح زمین نصب می‌شوند، به این معنی که لامپ معمولا قابل مشاهده نیست و تنها نوری که تولید می‌کند قابل مشاهده است و جلوه‌ای خیره‌کننده و مرموز ایجاد می‌کند.

یکی از مزایای استفاده از چراغ‌های دفنی یا داخل زمینی، توانایی آن‌ها در روشنایی مسیرها، راهروها، راه‌پله‌ها و پله‌ها است. افکت نورپردازی ایجاد شده توسط این نورها می‌تواند بافت‌ها و الگوهای زمین را برجسته کرده و سایه‌های زیبایی ایجاد کند. این افکت زمانی که با سایر گزینه‌های نورپردازی مانند نورافکن‌های نقطه‌ای و سیلاب ترکیب می‌شود، می‌تواند بسیار چشمگیر باشد.

هنگام انتخاب چراغ‌های داخل زمین، توجه به نوع لامپ ضروری است. لامپ‌های ال ای دی به دلیل بهره وری انرژی و طول عمر بالا، به طور گسترده‌ای مورد توجه قرار می‌گیرند و از لامپ‌های معمولی پیشی می‌گیرند. این بدان معنی است که هزینه‌های نگه‌داری حداقل است و چراغ‌ها سال‌ها بدون نیاز به تعویض دوام می‌آورند.

چراغ دیواری 

چراغ دیواری

چراغ‌ دیواری در فضای باز را می‌توان بر روی هر سطح صافی نصب کرد و آن‌ها را به یک گزینه نورپردازی فوق‌العاده همه کاره در فضای باز تبدیل کرد. می‌توانید آن‌ها را روی ستون‌هایی در کنار درهای ورودی، ایوان‌های سرپوشیده، درختان، مسیرها، راهروها، راه‌پله‌ها و سایر مناطق نصب کنید تا فضای بیرون را جلوه‌ای ویژه ببخشید. با این حال، اجتناب از استفاده از وسایل نور بیش از حد روشن که ممکن است دید را به خطر بیندازند، بسیار مهم است. در عوض، نور ملایم‌تری را انتخاب کنید که فضای دلپذیری را ایجاد می کند.

چراغ‌های آویز

چراغ‌های آویز

چراغ‌ آویز در فضای باز می‌توانند با روشن کردن ورودی‌ها، سازه‌های باغ مانند آلاچیق‌ها و پاسیوهای سرپوشیده، ظرافتی فوق العاده را به فضای بیرونی شما اضافه کنند. به دلیل طراحی تزئینی می‌توان آن‌ها را به عنوان لوسترهای فضای باز در نظر گرفت.

چراغ‌های پایه‌دار حیاطی ( بولارد )

چراغ‌های پایه‌دار حیاطی یا چراغ‌های بولارد معمولا مربعی یا دایره‌ای شکل هستند که اغلب برای روشن کردن مسیرها و مناطق کوچکتر در فضای باز استفاده می‌شوند و از آنجایی که معمولا نور ملایم‌تر و با شدت کمتری نسبت به سایر نورپردازی‌های فضای باز ساطع می‌کنند، یک انتخاب محبوب برای روشنایی امنیتی هستند. آن‌ها همچنین می‌توانند یک رنگ تزئینی به طراحی منظره شما اضافه کنند و در سبک‌ها و رنگ‌های مختلف برای مطابقت با دکوراسیون فضای باز شما قرار بگیرند. 

چراغ‌های مسیر رفت و آمد

چراغ‌های مسیر برای روشن کردن مناطقی طراحی شده اند که در آن رفت و آمد اشخاص و وسایل نقلیه صورت می‌گیرد. چراغ‌های مسیر می توانند اشکال مختلفی داشته باشند، از جمله بولارد و چراغ‌های دفنی. هدف اصلی چراغ‌های مسیر روشن‌کردن مسیر است و مسیریابی را برای افراد آسان‌تر و ایمن‌تر می‌کند. اما آن‌ها همچنین می‌توانند خطوط و مرزها را تعریف کنند و مرز روشنی بین راه و چشم انداز اطراف را ایجاد کنند.

به عنوان مثال، چراغ‌های بولارد یک گزینه عالی برای تعیین مرز بین مسیر و چشم انداز اطراف هستند. این چراغ‌ها معمولا کوتاه و محکم هستند و برای علامت گذاری لبه های مسیر ایده آل هستند. از سوی دیگر، چراغ‌های دفنی را می‌توان مستقیماً در مسیر قرار داد و یک جلوه نوری ظریف و کم‌حجم ایجاد کرد.

چراغ های پله‌ای

چراغ های پله‌ای

همانطور که از نام آن پیداست، چراغ‌های پله ای بر روی دیوارهای کنار پله‌ها یا در جلوی آن‌ها و به صورت عمودی نصب می‌شوند.

اکنون که انواع وسایل روشنایی فضای باز و عملکرد آن‌ها را می‌شناسید، هنگام انتخاب مناسب با توجه به نیازهای خود، چه فاکتورهایی را باید در نظر بگیرید؟

فاکتورهای مهم هنگام انتخاب چراغ های فضای باز 

سبک و زیبایی شناسی

یکی از اولین مواردی که هنگام انتخاب چراغ‌های فضای باز باید در نظر گرفت، سبک و زیبایی شناسی وسایل است. شما می‌خواهید چراغ‌هایی را انتخاب کنید که با طراحی کلی و زیبایی شناسی فضای باز شما مطابقت داشته باشد. چراغ‌های فضای باز در طرح‌های سنتی و مدرن مختلفی مانند برنز، مشکی، نقره‌ای و سفید ارائه می‌شوند. انتخاب نورهایی که با معماری، سبک کلی و فضای باز خانه شما مطابقت داشته باشند بهترین کار خواهد بود.

بهره وری انرژی و هزینه

بهره وری انرژی و هزینه نیز هنگام انتخاب چراغ‌های فضای باز بسیار مهم است. اگرچه چراغ‌های فضای باز همچنان می‌توانند از لامپ‌های هالوژن یا لامپ‌های رشته‌ای استفاده کنند اما روش رایج امروزه استفاده از چراغ‌های ال ای دی است.

 به دلیل اینکه چراغ‌های ال ای دی به دلیل دوام، سازگاری با محیط زیست و خواص طولانی مدت به نورپردازی در فضای باز معروف شده‌اند و نیازی به تعویض مکرر ندارند. علاوه بر این، این چراغ‌ها از نظر انرژی کارآمد هستند، و حتی با وات کم، روشنایی کافی ارائه می‌کنند.

وات مناسب را انتخاب کنید

مهم است که به خاطر داشته باشید که هدف اصلی لامپ‌های فضای باز تامین روشنایی است. انتخاب لامپی که برای روشن کردن یک منطقه بزرگ به اندازه کافی روشنایی تولید کند ضروری است. وات لامپ معمولاً این روشنایی را تعیین می کند.

چراغ‌های بادوام را انتخاب کنید

چراغ‌های فضای باز در معرض عناصر محیطی مختلفی قرار می‌گیرند که می‌توانند باعث آسیب به وسایل و لامپ‌ها شوند. وسایل روشنایی فضای باز در برابر عواملی از جمله نور شدید خورشید، باران، برف و باد آسیب پذیر هستند. بنابراین، انتخاب چراغ‌های مقاوم در برابر آب و هوا که می‌توانند این شرایط را تحمل کنند بسیار مهم است.

طیف رنگ مناسب را انتخاب کنید

لازم به یادآوری است که طیف رنگی که انتخاب می کنید بر شناخت فضای بیرونی شما تأثیر می‌گذارد. به عنوان مثال، نور سفید گرم می‌تواند فضایی دنج و صمیمی ایجاد کند، در حالی که نور سفید سرد می‌تواند ظاهری مدرن و واضح تر ایجاد کند. بنابراین، انتخاب طیف رنگ مناسب که مکمل طراحی فضای باز شما باشد و نیازشما را برآورده کند، ضروری است.

روشنایی و شدت

روشنایی و شدت

روشنایی نور در فضای باز بر حسب لومن اندازه گیری می‌شود. برای اطمینان از اینکه یک چراغ امنیتی با سنسور حرکت روشنایی کافی را ارائه می‌دهد، انتخاب یک چراغ با تعداد لومن بیشتر بسیار مهم است. این تضمین می‌کند که نور چراغ روشنایی به اندازه کافی برای شناسایی و جلوگیری از هرگونه تهدید بالقوه است. با این حال، اگر فقط به دنبال نوری برای ایجاد روشنایی محیط هستید، لومن می‌تواند کمتر باشد، زیرا به روشنایی زیادی نیاز ندارد.

مناطقی را که می‌خواهید روشن کنید شناسایی کنید

شناسایی مناطقی که می‌خواهید نورپردازی کنید، در برنامه‌ریزی چیدمان نورپردازی در فضای باز بسیار مهم است. انجام این کار باعث می‌شود بدانید که به چه تعداد وسایل روشنایی نیاز دارید و آنها را در کجا قرار دهید و همچنین به شما کمک می‌کند تا بهترین نوع چراغ را برای هر منطقه انتخاب کنید.

بنابراین با توجه به نکات گفته شده و شناخت نیازهای روشنایی و همچنین سبک و طراحی خانه خود می‌توانید بهترین و کاربردی‌ترین انتخاب را داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *