دسته‌بندی نشده

شید اباژور چیست ؟

اباژور لوازم تزئینی دوست داشتنی هستند که تاثیر زیادی بر ظاهر و احساس فضای خانه می‌گذارند. آن‌ها نقش مهمی در دکوراسیون منزل بازی می‌کنند و می‌توانند بافت و رنگ شادی را به هر فضایی ببخشند. 

به طور کلی اباژور از یک پایه و کلاهک که به اصطلاح شید گفته می‌شود، تشکیل شده است. شید آباژور یک پوشش تزئینی در اطراف یک چراغ الکتریکی است که روشنایی را کاهش می‌دهد، محدوده تابش آن را کنترل می‌کند و از آن محافظت می‌کند.

انواع شید آباژور

انواع شید اباژور

انواع شید اباژور

انواع مختلفی از شید اباژور بسته به سبک و فضای شما وجود دارد، اما محبوب‌ترین و پرکاربردترین آن‌ها را در 4 مدل طبقه بندی می‌کنیم:

  1. امپراتوری: محبوب‌ترین نوع شید اباژور، سبک امپراتوری است که شامل نوارها یا رول هایی است که مانند قطعات پازل در کنار هم قرار می‌گیرند. آباژور امپراتوری دارای طراحی مخروطی است که به نور اجازه می‌دهد تا در یک جهت رو به پایین از طریق یک لبه پهن‌تر حرکت کند. شیب جهت‌دار آن حسی ساده را ایجاد می‌کند که به‌خوبی با هر سبکی هماهنگ می‌شود. این نوع را می‌توان از بسیاری از مواد مختلف از جمله ابریشم، مخمل و پارچه ساتن ساخت. با این حال، گاهی اوقات زمانی که از موادی مانند پارچه یا پلاستیک ساخته شده باشد بهتر به نظر می‌رسد زیرا این مواد دوام بالاتری نسبت به سایرین دارند اما هزینه بیشتری نیز دارند. بنابراین، شما باید مطمئن شوید که کدام نوع برای نیاز شما بهترین است.
  2. زنگ:

شید زنگوله ای نیز مانند امپراتوری لبه‌ای پهن دارد، اما دارای ضلع های منحنی مشخص است (از اشکال گرد استفاده می‌کند) که ظاهری زیبا به شکل دامن دارد. به دلیل شکل آن، بیشتر نور آباژور از پایین ساطع می‌شود، بنابراین هر قطعه دارای بافت و طرح‌های منحصر به فرد است که باعث می‌شود هنگام آویزان کردن به دیوارهای داخل خانه بسیار تزئینی به نظر برسند و برای فضاهای کلاسیک و سنتی انتخاب مناسبی است.

  1. استوانه‌ای یا طبلی:

این شید براق به شکل استوانه یا طبل است. از آن‌جایی که بالا و پایین این شید دارای رینگ‌های هم اندازه است، مقدار نور، یکنواخت در هر دو جهت بالا و پایین می‌تابد. آنها معمولاً در چراغ‌های رومیزی، چراغ‌های کف و چراغ‌های آویز استفاده می‌شوند. شکل آباژور استوانه‌ای ساده و مدرن است و یک انتخاب محبوب برای سبک‌های طراحی داخلی معاصر و مینیمال است.

  1. شید مربع و مستطیل:

شیدهای مستطیلی و مربعی ظاهری ساختار یافته و هندسی دارند. شید‌های مستطیلی دو ضلع بلندتری دارند، در حالی که شید‌های مربعی از هر طرف ابعاد مساوی دارند.

انواع متریال استفاده شده در شید آباژور 

شید آباژور 

انواع متریال استفاده شده در شید آباژور

کاغذ: شیدهای کاغذی در مقایسه با شیدهای پارچه‌ای می‌توانند گزینه مقرون به صرفه‌تری باشند. آن‌ها هم‌چنین سبک وزن هستند و درخشش شفاف‌تری ایجاد می‌کنند. شیدهای کاغذ سفید نور سردتر و حس مدرن‌تری ایجاد می‌کنند در حالی که شیدهای کاغذ پوستی نور گرم تری ایجاد می‌کنند.

پارچه:پارچه اباژور

شید پارچه ای نورپردازی زیبایی ایجاد می‌کند که می‌تواند مطابق با سلیقه شما طراحی شود، متریال پارچه انتخاب همه کاره‌ای است، چرا که می‌توانید هر پارچه ای با هر الگوی تزیینی را انتخاب کنید. برخی از رایج‌ترین پارچه‌های آباژور عبارتند از ابریشم، کتان و پنبه.

ابریشم: اگر به دنبال یک افزودنی مینیمالیستی و مدرن به دکوراسیون خود هستید، انتخاب یک آباژور ابریشمی با رنگ خنثی می‌تواند مناسب باشد. آباژورهای ابریشمی درخشش و محیطی طبیعی را ایجاد می‌کنند و درواقع در دایره‌ی سبک‌های تزئینی و پیچیده قرار می‌گیرند. بنابراین، این سبک شید آباژور را در خانه‌ای انتخاب کنید که می‌خواهید آراسته و مجلل به نظر برسد. هم‌چنین این نکته را در نظر بگیرید که ابریشم کمی راحت‌تر از سایر مواد گرد و غبار را جذب می‌کند.

نخ: پنبه انتخابی فوق العاده برای آباژور است. تمیز کردن آن آسان است، بادوام و همچنین بسیار متنوع می‌باشد. بسته به شکل و رنگ آباژور نخی که انتخاب می‌کنید، می‌توانید محیطی را که دوست دارید ایجاد کنید.

فلز: آباژورهای فلزی به هیچ نوری اجازه عبور از کناره‌های خود نمی‌دهند و فقط نور را در یک جهت می‌تابانند، که آن‌ها را به گزینه‌ای عالی برای کارهایی مانند نقاشی، نوشتن یا خواندن تبدیل می‌کنند. برخی از شید‌های فلزی دارای سوراخ‌ها یا برش‌هایی هستند که در هنگام درخشش، طرحی خاص را ایجاد می‌کنند. به خاطر داشته باشید که چگالی فلز می‌تواند بر میزان نور وارد شده به فضای شما تأثیر بگذارد. پس نباید از آن‌ها در جایی استفاده کنید که می‌خواهید نور زیادی داشته باشد.

شیشه یا اکریلیک: از شیشه های رنگی گرفته تا شیشه های شفاف و یا اکریلیک شفاف، همگی در طراحی انواع شیدها استفاده می‌شوند.

حصیری: نمی‌توانید جذابیت شیدهای حصیری را در عین ساده بودنشان انکار کنید، بافت‌های حصیری حسی گرم و متفتوت را در فضا به ارمغان می‌آورند.

نکات مهم برای انتخاب شید آباژور

انتخاب شید آباژور

انتخاب شید آباژور

پایه آباژور را در نظر بگیرید: شید اباژور باید مکمل پایه لامپ باشد. هنگام انتخاب شید، رنگ، شکل و جنس پایه را در نظر بگیرید.

هدف از داشتن آباژور را مشخص کنید: به نحوه استفاده از لامپ فکر کنید. آیا می‌خواهید از آن برای مطالعه استفاده کنید یا برای محیط؟ این موضوع می‌تواند به شما کمک کند اندازه و شکل مناسب آباژور را تعیین کنید.

سبک اتاق را در نظر بگیرید: آباژور ایستاده باید با سبک کلی اتاق هماهنگ باشد. اگر اتاق دارای سبک مدرن یا مینیمال است، یک آباژور طبلی یا یک شکل استوانه ای ساده می‌تواند انتخاب خوبی باشد. اگر اتاق دارای سبک سنتی یا کلاسیک است، یک آباژور زنگوله ای یا امپراتوری می‌تواند انتخاب بهتری باشد.

اندازه مناسب را انتخاب کنید: اباژور رومیزی در اشکال و اندازه‌های مختلف هستند، بنابراین مهم است که اندازه شید اباژور متناسب با اندازه و شکل پایه باشد. یک شید کوچک ممکن است در یک چراغ رومیزی بزرگ  نامتناسب به نظر برسد، در حالی که یک شید بزرگ ممکن است بر یک لامپ کوچک قالب باشد و اگر می‌خواهید از آن برای روی میزتان استفاده کنید، باید اندازه میز و وسایل دیگر را نیز در نظر بگیرید.

به میزان نور فکر کنید:

انواع مختلف شید اباژور می‌توانند بر میزان نور ساطع شده تأثیر بگذارند. یک شید سفید یا رنگ روشن، نور روشن‌تری ایجاد می‌کند، در حالی که شید تیره‌تر یا مات، نور ملایم‌تری ایجاد می‌کند.

برای انتخاب بهترین رنگ استفاده از تئوری رنگ را در نظر بگیرید. مجموعه‌ای از قوانین و دستورالعمل‌هایی که به طراحان کمک می‌کند رنگ‌هایی را انتخاب کنند که با یکدیگر جذاب‌تر به نظر می‌رسند و ظاهری دلنشین‌تر را به وجود می‌آورند. شما هم‌چنین می‌توانید هنگام طراحی دکوراسیون منزل خود از آن‌ها استفاده کنید. سعی کنید رنگی را انتخاب کنید که مکمل رنگ و فضای داخلی خانه شما باشد. هم‌چنین در انتخاب الگو کمی باید دقیق‌تر باشید. سعی نکنید که دو الگوی پیچیده را در یک اتاق کنار هم قرار دهید. به عنوان مثال، کاغذ دیواری راه راه و لامپ خال‌خالی در کنار هم، نمایی جالب را ایجاد نمی‌کنند. در صورت امکان، الگوی لامپ خود را با چیزی در اتاق هماهنگ کنید.

‌چنین به خاطر داشته باشید که شید طرح دار بیشترین توجه را به خود جلب خواهد کرد. اگر می‌خواهید توجه افراد روی چیز دیگری متمرکز شود، شید طرح‌دار را انتخاب نکنید.

در نهایت از امتحان آباژورهای مختلف نترسید تا زمانی که بهترین آباژور را پیدا کنید. حتی می‌توانید شیدها را با پایه‌های مختلف و لامپ ترکیب و هماهنگ کنید تا ظاهری منحصر به فرد ایجاد کنید. شما می‌توانید انواع ست لوستر و آباژور را در فروشگاه لاکچری لایت مشاهده و گزینه‌ی مناسب خود را انتخاب نمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *