دسته‌بندی نشده

مصرف هالوژن چقدر است ؟

مصرف هالوژن چقدر است ؟

در گذشته انتخاب یک لامپ کار ساده‌ای بود و فقط دو چیز را برای خرید در نظر می‌گرفتیم. چه شکلی و چند وات باشد؟ اما با پیشرفت فناوری در نورپردازی به‌خصوص در سال‌های اخیر فاکتورهای دیگری از جمله مصرف برق، عمر بیشتر لامپ و پخش نور مناسب نیز برایمان مهم شده است. در ادامه در مورد مصرف لامپ هالوژن صحبت میکنیم.

لامپ هالوژن چیست؟لامپ هالوژن چیست

لامپ پنل و هالوژن که به عنوان لامپ هالوژن تنگستن یا لامپ کوارتز هالوژن نیز شناخته می‌شود، نوعی فناوری روشنایی است که اساساً یک نسخه پیشرفته از لامپ‌های رشته‌ای است. لامپ هالوژن با گاز هالوژن پر می‌شود. این گاز عمر لامپ را طولانی‌تر می‌کند و به رشته تنگستن آن اجازه می‌دهد در دمای بالاتری نسبت به یک لامپ رشته‌ای معمولی بسوزد. 

لامپ‌های هالوژن بسیار مشابه لامپ‌های رشته‌ای عمل می‌کنند. جریان الکتریکی از سوکت جریان می‌یابد و با پایه لامپ تماس پیدا می‌کند. درست مانند لامپ‌های رشته‌ای، جریان الکتریکی وارد پریز می‌شود و به سمت رشته تنگستن می‌رود و رشته را گرم می کند. فناوری لامپ‌های هالوژن در این است که رشته در یک کپسول کوارتز پر از گاز هالوژن محصور شده است. جریان الکتریکی چرخه هالوژن را آغاز می‌کند، جایی که ذرات سوزانده شده از رشته تنگستن دوباره توسط هالوژن داخل کپسول کوارتز به درون رشته برمی‌گردند و امکان استفاده مجدد از این ذرات را فراهم می‌کنند. استفاده مجدد از ذرات به لامپ کارایی نوری بالاتر و عمر طولانی‌تری را نسبت به لامپ‌های رشته‌ای می دهد. بنابراین هالوژن‌ها می‌توانند تا 2500 ساعت دوام بیاورند در حالی که عمر متوسط ​​لامپ‌های رشته‌ای بین 800 تا 1200 ساعت است. لامپ‌های هالوژن هم‌چنین می‌توانند در دمای بالاتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای کار کنند.

لامپ‌های هالوژن برای چه مواردی استفاده می‌شوند؟

لامپ‌های هالوژن در کاربردهای مختلفی که نور با شدت بالا و ظاهر طبیعی مورد نیاز است، استفاده می‌شوند. برخی از کاربردهای رایج لامپ‌های هالوژن عبارتند از:

روشنایی خانه و محل کار: لامپ‌ هالوژن اغلب به عنوان نورپردازی در منازل و ادارات مانند لامپ‌های رومیزی، روشنایی مسیر و روشنایی زیر کابینت استفاده می شود.

روشنایی خودرو: لامپ‌های هالوژن معمولاً به عنوان چراغ‌های جلو و مه‌شکن در اتومبیل‌ها، کامیون‌ها و موتورسیکلت‌ها استفاده می شوند.

نور استیج و استودیو: لامپ‌های هالوژن به دلیل روشنایی و دمای رنگ بالا در نورپردازی صحنه و استودیو کاربرد زیادی دارند که با استفاده از انواع فیلترها قابل تنظیم هستند.

نور پروژکتور: لامپ‌های هالوژن در پروژکتورهای اسلاید، پروژکتورهای سقفی و فیلم استفاده می شوند.

نورپردازی پزشکی: در نورپردازی‌های جراحی و دندانپزشکی و هم‌چنین در اتاق‌های معاینه و آزمایشگاه‌ها از این نوع لامپ‌ها استفاده می شود.

روشنایی صنعتی و تجاری: لامپ‌های هالوژن در کارخانه‌ها، انبارها و سایر محیط‌های صنعتی و هم‌چنین در فروشگاه‌های خرده فروشی و ساختمان‌های تجاری کاربرد ویژه‌ای دارد.

مزایای لامپ هالوژن:مزایای هالوژن

– از نظر اندازه، لامپ‌های هالوژن کوچک، سبک و جمع و جور هستند.

– از جنبه‌ی روشنایی، لامپ‌های هالوژن نسبت به لامپ‌های معمولی روشن‌تر هستند و نور بیشتری را ایجاد می‌کنند.

– هزینه تولید آن‌ها پایین است.

– از جیوه مانند CFL (فلورسنت) استفاده نمی کند.

– دمای رنگ بهتری نسبت به تنگستن استاندارد دارند.

– نسبت به لامپ‌های رشته‌ای معمولی عمر طولانی‌تری دارند. یک چراغ رشته‌ای معمولی می‌تواند تا 1000 ساعت دوام بیاورد، در حالی که یک چراغ هالوژن بیش از 2500 ساعت می‌تواند دوام بیاورد. 

– روشنایی آن‌ها بلافاصله و بدون زمان گرم کردن است.

معایب لامپ هالوژنمعایب هالوژن

– بسیار داغ می‌شود بدین معنی که در صورت لمس لامپ به راحتی می‌تواند باعث سوختگی شدید شود.

– این لامپ به ذرات باقی مانده از پوست انسان حساس است، اگر لامپ را با دستان خالی لمس کنید، ذرات باقی مانده پس از فعال شدن لامپ گرم می‌شود و ممکن است باعث عدم تعادل شود و منجر به پارگی لامپ شود.

مصرف لامپ هالوژن

ارآنجا که انواع متفاوتی از لامپ هالوژن وجود دارد، اجازه بدهید برای درک بهتر و بیشتر این موضوع، مقایسه‌ای با لامپ‌های دیگر به‌خصوص لامپ های LED که یکی از بهترین‌های موجود در بازار هستند انجام دهیم.

به طور کلی روشنایی حدود 15 درصد از مصرف برق جهانی را تشکیل می‌دهد. به این ترتیب، انتخاب نورپردازی کارآمد یکی از ساده‌ترین راه‌ها برای کاهش مصرف انرژی در خانه‌ها و مشاغل است. چهار نوع اصلی روشنایی مورد استفاده عبارتند از LED، CFL، هالوژن و رشته‌ای، که هر کدام دارای ویژگی‌های متفاوتی هستند.

در جدول زیر این ویژگی‌ها را برشمرده‌ایم و به طورجداگانه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

LED هالوژن
تولید گرما 20 درصد از انرژی کل 80 درصد از انرژی کل
روشنایی در هر وات 80-100 لومن 16-24 لومن
میانگین عمر لامپ 25000 ساعت 3600 ساغت
مصرف برق میانگین 8 وات میانگین 90 وات

مقایسه مصرف انرژی

لامپ‌ ال ای دی در بین این چهار نوع، بیشترین بازده انرژی را دارند. ال‌ای‌دی‌ها تنها حدود 20 تا 25 درصد انرژی مصرف شده توسط لامپ‌های رشته‌ای را برای تولید همان مقدار نور مصرف می‌کنند.

چراغ‌های CFL (لامپ فلورسنت فشرده) حدود 70 درصد انرژی کمتری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای مصرف می‌کنند. آنها با استفاده از کسری از توان، همان مقدار نور را تولید می کنند.

چراغ‌های هالوژن نسبت به لامپ های رشته ای قدیمی کارآمدتر هستند و حدود 20 تا 30 درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند. با این حال، آن‌ها هنوز کارایی بسیار کمتری نسبت به LED و CFL دارند.

لامپ‌های رشته‌ای کم‌ترین کارایی را دارند و تنها 10 درصد ورودی الکتریکی را به نور تبدیل می‌کنند. بقیه به عنوان گرما هدر می‌رود.

مقایسه از جهت تولید گرما

هر دو لامپ‌های رشته‌ای و هالوژن بسیار داغ‌تر از همتایان LED خود هستند که می‌تواند به دمای کلی محیط در یک فضا کمک کند. به طور مثال، یک لامپ هالوژن استاندارد می‌تواند به دمای حدود 80 درجه سانتیگراد برسد، در حالی که لامپ‌های LED  در حدود 20 درجه سانتیگراد قرار می گیرند.

مقایسه طول عمر

بسیاری از لامپ‌های هالوژن را به لامپ‌های رشته‌ای معمولی ترجیح می‌دهند، نه به این دلیل که بازده انرژی نور هالوژن بهتر است، بلکه به این دلیل که عمر طولانی‌تری نسبت به لامپ‌های رشته‌ای دارند. لامپ‌های هالوژن به طور میانگین 2000 تا 4000 ساعت عمر می‌کنند. لامپ رشته‌ای فقط 750-1000 ساعت دوام می‌آورد. طول عمر CFL، 6000-15000 ساعت است. از طرف دیگر لامپ‌های ال‌ای‌دی تا حد زیادی طولانی‌ترین طول عمر را در بین این چهار نوع دارند. یک لامپ LED به طور متوسط ​​50000 ساعت یا بیشتر دوام می‌آورد.

عمر بسیار طولانی ال ای دی ها به این معنی است که برای سال ها یا حتی دهه ها نیازی به تعویض آنها نخواهید داشت. این امر علاوه بر صرفه جویی در مصرف انرژی باعث صرفه جویی در تعمیر و نگهداری نیز می شود.

مقایسه هزینه

اگرچه چراغ‌های LED در مقایسه با لامپ‌های رشته‌ای و هالوژن هزینه بالایی دارند، اما در دراز مدت باعث صرفه‌جویی در هزینه‌ها می‌شوند. بهره وری انرژی و طول عمر طولانی آن‌ها منجر به صرفه‌جویی می‌شود که قیمت اولیه بالاتر آن‌ها را جبران می کند. 

CFL ها نسبتاً مقرون به صرفه هستند و از طریق صرفه جویی در مصرف انرژی در طول عمر خود، بازگشت سرمایه زیادی را ارائه می‌دهند.

لامپ های رشته ای و هالوژن ها هزینه اولیه پایینی دارند اما در درازمدت به دلیل تعویض مکرر و مصرف زیاد انرژی هزینه بیشتری دارند.

سطح روشنایی

نورهای هالوژن حدود 24-16 لومن در هر وات ساطع می‌کنند، در حالی که چراغ‌های LED حدود 100-80 لومن در هر وات ساطع می‌کنند. این بدان معناست که شما سطح روشنایی بسیار بالاتری را از LED ها نسبت به هالوژن دریافت خواهید کرد – حتی اگر از یک لامپ کم قدرت استفاده کنید. به عنوان مثال، یک لامپ LED  15 وات به اندازه یک لامپ هالوژن 85 وات روشن خواهد بود.

شما می‌توانید بر حسب نیاز و هدف خود از روشنایی و با توجه به اطلاعاتی که در اختیارتان قرار دادیم انتخابی مناسب داشته باشید.

مشاهده کنید: عمر لامپ چقدر است؟

قیمت و خرید لامپ هالوژن

از آنجا که انواع متفاوتی از لامپ‌های هالوژن در سطح بازار موجود است، قیمت آن‌ها نیز می‌تواند متفاوت باشد. شما می‌توانید جهت خرید انواع لامپ هالوژن سقفی برای منزل یا محل کار خود به لاکچری لایت سر بزنید، اطلاعات بیشتری کسب کنید و گزینه‌ی مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *