دسته‌بندی نشده

چطور لوستر نصب کنیم؟

چطور لوستر نصب کنیم

لوستر ظریف‌ترین و پیچیده‌ترین منبع نور در خانه است. نه تنها اتاق را روشن می‌کند، بلکه یک عنصر طراحی است که فضای جذاب‌تری را ایجاد می‌کند. لوستر مدرن می‌تواند به هر خانه‌ای حس شیک و کلاسیک بدهد و یک نقطه کانونی زیبا را ایجاد کند. اما نصب لوستر و آویزان کردن ایمن آن، به دلیل اتصالات الکتریکی و وزن سنگینش از سقف می‌تواند کار دشوار و با ریسک بالایی ‌باشد. در این مقاله، ما یک رویکرد گام به گام برای نصب لوستر را ارائه می‌دهیم.

ارتفاع مناسب برای نصب لوسترها

ارتفاع مناسب برای نصب لوستر

 

قبل از شروع فرآیند نصب، مهم است که بدانید یک چراغ را تا چه اندازه باید آویزان کرد. چه در حال آویزان کردن چراغ‌های آویز بر روی یک جزیره باشید و یا در سالن و پذیرایی خود، یک چراغ روشویی یا دیوارکوب روی دیوار، قوانین کلی وجود دارد که باید یاد بگیرید.

برای آویزان کردن یک لوستر بر روی میز ناهار‌خوری یا جزیره باید فاصله حداقل 92-77 سانتی متری را رعایت کنید. اگر می‌خواهید لوستر خود را در یک پذلیرایی، سالن یا ورودی آویزان کنید، مطمئن شوید که حداقل 2 متر از زمین فاصله داشته باشد. برای خانه های دو طبقه، لوستر به طور قابل توجهی بالاتر خواهد بود. دیوارکوب‌ها را در فاصله 165- 153 سانتی متری از سطح زمین و به‌فاصله 76-61 سانتی متری از میز آویزان کنید.

در نهایت، ارتفاعی که یک چراغ را آویزان می‌کنید، به سبک شخصی و همچنین چیدمان فضای شما بستگی دارد.

 قبل از شروع، لوستر خود را به‌آرامی از بسته بندی خارج کنید و آن را بررسی کنید تا آسیبی ندیده باشد. اگر قبلاً یک لوستر قدیمی از سقف آویزان شده و یا حداقل یک چراغ روشنایی مناسب از قبل وجود داشته کار به نسبت آسان‌تری پیش رو دارید ولی اگر لوستر را در جایی که می‌خواهید نصب کنید، هیچ سیم‌کشی یا وسایلی وجود ندارد و مهارت‌های الکتریکی لازم را ندارید حتما کا را به یک برق‌کار بسپارید یا با او مشورت کنید.

– یک ترفند جالب برای نصب لوستر پذیرایی هنگامی که لوستر قدیمی از سقف آویزان است استفاده از مهندسی معکوس است. هنگام پایین آوردن و باز کردن لوستر کاملا دقت کنید که چگونه سیم‌ها به یکدیگر متصل شده اند، بدین صورت شما کاری بسیار ساده در پیش دارید.

مراحل گام به گام برای نصب لوستر 

مرحله به مرحله نصب لوستر

نصب لوستر

  1. ابزار خود را آماده کنید، از جمله یک نردبان محکم که مخصوصاً برای سقف های بلند ضروری است. یک نردبان برای کار در ارتفاع ممکن است ایمن‌ترین باشد، اگرچه یک سکوی محکم هم می‌تواند کافی باشد.
  2. فازمتر: می توانید از این دستگاه اندازه گیری برای بررسی اینکه آیا واقعاً تمام سیم ها را خاموش کرده اید یا خیر استفاده کنید.  پیچ گوشتی – برای اتصال سیم ها با استفاده از بلوک ترمینال به یک پیچ گوشتی نیاز دارید. 
  3. مداد: از آن برای علامت گذاری محل سوراخی برای نصب قلاب برای بستن لوستر استفاده کنید. دریل، انبردست، سیم‌چین، پیچ و رول پلاک از دیگر ابزاری است که باید همراه داشته باشید.
  4. برق را قطع کنید: جعبه فیوز یا قطع کننده مدار را بررسی کنید و مطمئن شوید که برق را قطع کرده‌اید. این یک نکته‌ی کاملاً ضروری است و باید قبل از اقدام به آویزان کردن لوستر آن‌را انجام دهید. هم کلید چراغ اتاق و هم برق جعبه فیوز خود را خاموش کنید. با فازمتر تست کنید تا مطمئن شوید که برق از آن عبور نمی‌کند. به طور طبیعی، نصب لوستر باید در طول روز انجام شود و هنگام کار نور طبیعی را برای شما فراهم کند.
  5. وزن لوستر را بررسی یا تعیین کنید و سقف را از نظر تحمل بار بررسی کنید، در مورد سقف‌های بتنی نگران نباشید، سقف‌های کاذب مناسب برای لوستر تا وزن حدود 3 کیلوگرم است.
  6. ارتفاع زنجیر لوستر را با توجه به محلی که می‌خواهید ار آن استفاده کنید، تنظیم کنید و حالا وقت نصب قلاب لوستر است که معمولا همراه لوستر وجود دارند، در غیر این‌صورت باید آن‌را تهیه کنید. قلاب سقفی یک گزینه مناسب برای تحمل وزن لوستر است. حال برای نصب قلاب ابتدا باید سقف را با دریل سوراخ کنید و رول پلاک را قرار دهید و یا به‌اصطلاح رول پلاک کنید. حواستان باشد به سیم‌کشی برق آسیبی وارد نکنید، نمی خواهیم تصادفاً آنها را سوراخ کنیم. سعی کنید این کار را با کمک یک فرد دیگر انجام بدهید، به‌خصوص هنگام وصل کردن زنجیر! 
  7. اتصال سیم‌های الکتزیکی: در حالی که لوستر از زنجیر آویزان است، سیم برق را به جعبه ترمینال در سقف وصل کنید. باید سیم‌های نول را که به رنگ سفید یا خاکستری هستند به‌یکدیگر و سیم‌های فاز را که به رنگ سیاه، قرمز و یا آبی هستند نیز به‌ یکدیگر وصل کنید. اگر سیم‌ها به راحتی از یکدیگر تشخیص داده نمی‌شوند، آنها را با نوار رنگی علامت گذاری کنید. این مرحله دقت زیادی می‌خواهد چرا که هم باید به نحوه صحیح و هم ایمن پیش رفت.
  8. لامپ‌ها را نصب کنید و لوستر را تست کنید. برق را وصل کنید و کلید اتاق را روشن کنید. حال لوستر شما باید روشن بدرخشد اگر روشن نشد، ممکن است سیم‌های اشتباهی را وصل کرده باشید. قبل از تلاش برای تغییر اتصالات سیم، حتماً برق را قطع کنید.

وقتی مراحل را با دقت و روش انجام دهید، می‌توانید یک لوستر را با خیال راحت در خانه خود آویزان کنید. لطفا توجه داشته باشید: آویزان کردن لوستر یک کار بالقوه خطرناک است زیرا در ارتفاع با تجهیزات سنگین و برق کار می‌کنید. برای بهترین نتیجه و آرامش خاطر که لوستر شما آسیبی نبیند، توصیه می‌کنیم یک برقکار را برای انجام این کار بیاورید.

نصب لوسترهای سنگین

 

نصب لوستر سنگین

آویزان کردن یک لوستر سنگین نیاز به یک تکیه گاه قوی دارد که به طور ایمن از طریق یک صفحه نصب بسته شود. همچنین به یک زنجیر محکم و یک جفت دست اضافی نیاز دارید تا به شما در بلند کردن و نگه داشتن لوستر کمک کند. در لوسترهای سقفی که قطر کوچکتری دارند، باید به وسیله زنجیر روی سقف، وزن لوستر را مهار کنید و به کمک پیچ پروانه ای تعادل لوستر را حفظ نمایید. اما در بعضی از لوسترهای سنگین لازم است زنجیر را از وسط لوستر رد کنید. این کار سبب می شود که وزن لوستر روی میلگرد پخش شود تا نگرانی از بابت امنیت آن نداشته باشید.

نصب لوستر سنگین در سقف گچی

نصب لوستر سنگین در سقف گچی

نصب لوستر سنگین در سقف گچی

نصب لوستر در سقف گچی با آنچه گفته شد تفاوت چندانی ندارد، با این تفاوت که باید دقت بیشتری داشته باشید تا گچ ترک نخورد و ایمنی لازم را نیز فراهم کنیم. سقف گچی یکی از انواع سقف کاذب است. برای نصب لوستر در این نوع سقف مراحل ایمنی را همانند آنچه که در بالا به آن اشاره شد انجام دهید. استفاده از پایه یک گزینه عالی‌ست تا خیالمان از امنیت راحت شود. از آنجا که لوستر باید به پایه متصل شود، پایه را به سقف پیچ کنید و سپس محکم بودن آن را بررسی کنید، قبل از آن اگر مقداری از سیم اضافه ماند به پشت پایه انتقال دهید تا از نظر نما و زیبایی مشکلی پیش نیاید. سپس برق را وصل کنید و لوستر سقفی خود را روشن کنید.

نکته مهم!

در نهایت، به یاد داشته باشید که هنگام نصب هر چیزی به سقف، باید حداکثر توجه را به کیفیت لوازم جانبی مورد استفاده برای نصب داشته باشید. ایمنی شما و عزیزانتان به کیفیت کار آنها بستگی دارد.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *