مقالات وب سایت

نورپردازی نمای ساختمان ویلایی

نورپردازی نمای ساختمان ویلایی

آیا به عشق در نگاه اول اعتقاد دارید؟ به جذابیت و خیره‌کنندگی در اولین نگاه چطور؟ جالب است بدانید که اولین تاثیر و اولین نگاه، فراموش‌نشدنی خواهد بود. بنابراین، در هر حوزه‌ای افراد تلاش می‌کنند تا همه پتانسیل خود را به کار بگیرند تا تصویر اولیه درستی از کار خود ارائه دهند. در صنعت ساختمان‌سازی و معماری، این مسئله تا حد زیادی به نورپردازی نما بر می‌گردد. حالا فکر کنید نورپردازی نمای ساختمان ویلایی چگونه دل هر بیننده‌ای را به دست می‌آورد؟ در این مقاله با ما همراه باشید تا تمام جوانب نورپردازی نمای ساختمان ویلایی را به شما ارائه دهیم.

نورپردازی نما به چه معناست؟

قدم اول در خصوص نورپردازی نمای ساختمان ویلایی، شناسایی مفهوم آن است. شاید شما در اصطلاح معنای آن را ندانید اما همه با چیستی نمای ساختمانی آشنا هستید. هر سازه‌ای اضلاع مختلفی در زوایای گوناگون دارد. هرکدام از آن‌ها هم تصویر متفاوتی از آن سازه ارائه می‌دهند. ضلع جلویی ساختمان که در راس دید افراد قرار دارد را نکای ساختمانی می‌گویند.

این مسئله هم در معماری و هم در خرید و فروش ساختمان‌های ویلایی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. به‌طوری که متخصصانی در این زمینه فعالیت می‌کنند که عموم توجه خود را روی طراحی بیرونی و ظاهری ساختمان قرار می‌دهند. قسمتی از این طراحی هم به بحث نورپردازی اختصاص می‌یابد.

نورپردازی ساختمان

نورپردازی ساختمان

دلایل اهمیت نورپردازی نمای ساختمان ویلایی

شاید از خود بپرسید اصلا نورپردازی نمای ساختمان ویلایی چه اهمیتی دارد و چرا باید آن را انجام دهید. شما با استفاده از نورپردازی نمای ساختمان خود در هر حوزه‌ای می‌توانید بر درک بیننده بر فضا تاثیر مستقیم بگذارید.

شما با استفاده از این کار قابلیت این را به دست می‌آورید که به فرد نشان دهید از این ساختمان چه انتظاراتی داشته باشد، چه چیزی در نمای داخلی مشاهده می‌کند و در کل این ساختمان چه سبکی دارد. در واقع، شما با استفاده از نورپردازی می‌توانید تعیین کنید، ساختمان مورد نظر شما در چه حوزه مسکونی، تجاری یا صنعتی قرار دارد.

علاوه‌بر این، اگر معماری هستید که می‌خواهید ویلای خود را به فروش برسانید، با یک نورپردازی خاص و ویژه مشتریان زیادی را به سمت ساختمان خود جلب می‌کنید.

 

پیشنهاد مطالعه : چراغ ویلا

از طرف دیگر، نورپردازی در بحث حفظ امنیت نقش ویژه‌ای دارد. همه شما در فیلم‌های جنایی و پلیسی مشاهده کرده‌اید که اولین کاری که سارقان و جنایت‌کاران انجام می‌دهند، قطع سیستم نوری است. آن‌ها در نقاط روشن ارتکاب جرم نمی‌کنند و از شناسایی با استفاده از این ابزار فراری هستند. پس با استفاده از نورپردازی نمای خارجی تا حد زیادی این مسئله تحت کنترل خود می‌گیرید.

با نورپردازی درست جلوه ویلای خود را صد برابر زیباتر می‌کنید

راهنمای استفاده از نورپردازی در نمای ساختمان

حتما در این مرحله این سوال در ذهن شما شکل می‌گیرد که اصلا چگونه به نورپردازی نمای ساختمان ویلایی بپردازید. در این بخش ما چند نکته کوچک اما تاثیرگذار در این بحث را بیان کرده‌ایم.

  • متمایز کردن نقاط مختلف ساختمان

ممکن است شما در ساخت بنای خود، از طرح خاص یا ویژه‌ای در ستون‌ها، تیرها و دیوارها استفاده کرده باشید. در واقع، خاص بودن ملک خود را با چند تکنیک معماری نشان داده‌اید. با این‌حال، امکان دارد که این قسمت‌ها آن‌طور که لازم است به چشم بیننده نیاید. بنابراین، با استفاده از نورپردازی در قسمت ستون، دیوارها یا هر نقطه‌ دیگر می‌توانید تمرکز بیشتری روی آن ایجاد کرده و آن را از دیگر نقاط ساختمان متمایز کنید.

  • اطمینان از روشنایی کامل محیط

اگر ویلای شما در محیطی قرار دارد که نور زیادی بر فضا حاکم نیست، با چند راه‌حل ساده می‌توانید ساختمان خود را تبدیل به یک الماس درخشنده در تاریکی کنید. با نصب چراغ‌های تخت در قسمت ورودی و گاراژها شگفتی زیادی به وجود خواهید آورد. همچنین امنیت بیشتری بر ملک شما حاکم خواهد بود و آن را از سایر ویلاها و ساختمان‌ها جدا می‌کنید. به علاوه، با این کار افراد زیادی را به سوی ساختمان خود می‌کشانید.

  • استفاده از نورافکن‌ها برای جلوه بیشتر ساختمان

همه شما ساختمان‌هایی را دیده‌اید که روی نمای خارجی از بالا به پایین یا برعکس، یک نورپردازی زیبا و یونیک انجام داده‌اند. اگر می‌خواهید بدانید که چگونه این کار را برای ویلای خود تکرار کنید، تنها باید نورافکن یا جت لایت تهیه کنید. این دستگاه‌های نورپردازی در شکل و اندازه‌های مختلف در بازار وجود دارند. همچنین رنگ‌های متنوعی دارند که می‌توانید به‌صورت ترکیبی یا تکی در نمای خود استفاده کنید. اگر دیوار یا ستونی پر از بافت‌های ظریف و خاص دارید، با نورافکن آن را برجسته‌تر و جذاب‌تر می‌کنید. همچنین اگر می‌خواهید یک درخشش خاص بر محیط شما سایه افکند، طیف رنگی نورپردازی را به رنگ سفید انتخاب کنید.

نورپردازی نمای ساختمان

نورپردازی نمای ساختمان

بسته به نوع و شیوه معماری می‌نوانید از چراغ و هالوژن‌های رنگی استفاده کنید

  • پوشش کامل از طریق پرتوهای نور

شما باید در انتخاب چراغ یا LED  به زاویه نور و گستردگی که ایجاد می‌کند، دقت کنید. سعی کنید آن دسته از نورهایی را انتخاب کنید که پرتو نوری بازتری دارند تا بتوانند سطح بیشتری را تحت پوشش بگیرند. این مسئله باعث می‌شود تا حجم بیشتری از نما روشن شده و زیبایی آن دو چندان شود.

بررسی تکنیک‌های نورپردازی ساختمان

همانطور که معماری و ساختن بنای یک ساختمان، تکنیک‌های ویژه‌ای دارد، نورپردازی هم از این قاعده مستثنی نیست. شما از طریق این تکنیک‌ها قادر به ایجاد یک نمای ساختمان ویلایی رویایی خواهید بود. در ادامه این تکنیک‌ها مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

  1. نور مستقیم؛ به‌صورت آشکار

تکنیک نور مستقیم به ایجاد نورپردازی با استفاده از ابزارهای مختلف به‌صورت نمایان اشاره دارد. مثلا وقتی از چراغ‌ها برای نمای محیط خود استفاده می‌کنید، از تکنیک مستقیم بهره برده‌اید.

همچنین با به‌ کارگیری LED باز هم از تکنیک نور مستقیم استفاده کرده‌اید. در این تکنیک، چراغ‌ها در انواع و اقسام مختلف روی ساختمان قرار می‌گیرند و آن را در جایی که شما می‌خواهید، متمرکز می‌کنند. از طرف دیگر، وقتی صحبت از نورافکن یا جت لایت‌ها به صورت زوایای مختلف اشاره می‌کنیم، باز هم به این تکنیک اشاره داریم.

مثلا در روش نورپردازی دیواری، با استفاده از چراغ‌هایی می‌توانید نور را از فاصله کم با هدف روشن‌شدن بافت نما بتابانید.  چراغ‌های وال واشر در این دسته از تکنیک نورپردازی نمای ساختمان ویلایی قرار می‌گیرند.

با تمرکز نور در قسمت‌های دلخواه زیبایی محیط را افزایش می‌دهید

  1. نور غیرمستقیم؛ به‌صورت پنهان

اگر می‌خواهید نورپردازی را به شیوه مدرن و جدید انجام دهید، نور پنهان یا غیر مستقیم بهترین راه برای ارائه آن خواهد بود. در این روش، LED دور از دید قرار دارد اما تلالو آن در فضا قابل مشاهده است و جذابیت بصری خاصی را ایجاد می‌کند. این روش جدید به‌شدت مورد استقبال معماران ساختمانی در هر حوزه قرار گرفته است. حتی در ساخت ویلاهای خاص و لاکچری، از این روش برای شیک و خاص کردن نورپردازی نمای ساختمان ویلایی خود بهره می‌برند و طاهر غافلگیر‌کننده‌ای برای مخاطبان به وجود می‌آورند.

نورپردازی نمای ساختمان ویلایی

نورپردازی نمای ساختمان ویلایی

نکات مهم در زمینه نورپردازی نمای ویلا

همه چیز تنها در شیک بودن و شکل ظاهری خاص نمای ویلای شما خلاصه نمی‌شود. شما برای اینکه بتوانید تحسین عموم افراد را در زمینه نورپردازی داشته باشید، باید نکات مهمی را رعایت کنید. این نکات هم از جهت زیبایی مکان به شما کمک می‌کنند و هم از ایجاد خسارت از طریق نورپردازی نادرست جلوگیری می‌کنند. این نکات عبارتند از؛

  • امتحان کردن نمونه‌های مختلف

قبل اینکه تصمیم نهایی را برای نورپردازی بگیرید و همه تجهیزات را به‌صورت یکجا خریداری کنید، سعی کنید نمونه‌های مختلف را ببینید. همچنین اگر توانستید، این نمونه‌ها را روی ویلای خود تست کنید تا متوجه شوید طبق انتظارات شما عکل می‌کند یا خیر.

  • اطلاع از قوانین نورپردازی

ممکن است به هر دلیلی در منطقه شما، استفاده از شیوه خاصی در نورپردازی ممنوع باشد. حتی امکان دارد از لحاظ مهندسی ساختمان و امنیت آن، مجاز به استفاده از تعداد اندکی نورافکن یا LED داشته باشید. بنابراین، قبل از انجام این فرایند حتما در این مورد اطلاعات لازم را کسب کنید.

  • بررسی شرایط برای نگهداری از سیستم نورپردازی

بعضی از جت لایت‌ها با رطوبت یا دمای بالا سازگار نیستند. پس قبل از انتخاب هر نوع آن، شرایط نگهداری را مورد بررسی قرار دهید. این مسئله از ضرر و زیان و صرف هزینه‌های گزاف جلوگیری می‌کند.

باید سیستم نورپردازی را انتخاب کنید که از شرایط محیطی مثل باران در امان باشد

  • طراحی برنامه نورپردازی و محل قرارگیری

قبل از هرچیزی شما باید بدانید که چه شیوه‌ای از نورپردازی را برای نمای ساختمان ویلایی خود می‌پسندید. صرفا خریدن این ابزارها نشان‌دهنده پایان کار نیست. همچنین باید بدانید هر کدام دقیقا در کدام قسمت نما قرار می‌گیرند تا از شلوغی و نامنظم‌شدن آن در دید افراد جلوگیری کنید.

  • استفاده از چراغ‌های کم مصرف

از آن‌جایی که نمای ساختمان باید همیشه شیک و جذاب باشد، برای جلوگیری از خراب‌شدن نورافکن‌ها باید مقدار انرژی مصرفی آن‌ها را بررسی کنید. در قدم بعدی باید چراغ‌هایی را انتخاب کنید که کم‌مصرف هستند تا هم انرژی کمتری بخواهند و هم عمر و دوام بیشتری داشته باشند.

نورپردازی نما

با نورپردازی فضای ویلا را امن‌تر کنید

کلام آخر

در این مقاله به بررسی نورپردازی نمای ساختمان ویلایی پرداخته‌ایم. در طول این مطلب با اهمیت نورپردازی در نمای خارجی، شیوه و روش‌های مختلف برای انجام آن و نکات حائز اهمیت در این فرایند آشنا شده‌اید. امیدواریم که این مطلب برای شما کاربردی باشد و برای انتخاب بهترین نورپردازی نمای ساختمان ویلایی خود از آن بهره ببرید. در هر صورت، اگر سوال یا ابهامی در این زمینه برای شما ایجاد شده‌است، در قسمت نظرات با ما در ارتباط باشید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *