مقالات وب سایت

نورپردازی ویلا باغ

نورپردازی ویلا باغ

اگر به محیط و نمای ویلا باغ خود می‌نگرید و حس می‌کنید، یک جای کار می‌لنگد، قطعا برای نورپردازی است. شما نمی‌توانید از تاثیر نورپردازی در افزایش جذابیت نمای ویلا یا باغ خود چشم‌پوشی کنید. شاید فکر کنید این کار خیلی ساده و بدون نیاز به فرایند خاصی است اما به شما قول می‌دهیم با نورپردازی ویلا به‌صورت درست و اصولی نمای آن را چند برابر می‌کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی نکات و شیوه نورپردازی ویلا باغ بپردازیم.

اهمیت نورپردازی ویلا باغ

چه شما یک فرد به اصطلاح بساز بفروش باشید، چه برای مصرف شخصی خود اقدام به ساخت ویلا کرده باشید، نورپردازی از نکات کلیدی محسوب می‌شود که نمی‌توانید از آن چشم‌پوشی کنید. شاید فکر کنید که این کار بیشتر جنبه تجملاتی دارد و کاربرد خاصی نخواهد داشت. همچنین امکان دارد، تصور کنید که این کار فقط یک هزینه اضافه است. با این‌حال، در سال‌های اخیر و پیشرفت صنعت معماری و ساخت و ساز، نورپردازی بیشتر از قبل اهمیت پیدا کرد. در ادامه کاربرد این مسئله را در ویلا و باغ‌ها بررسی کرده‌ایم.

نورپردازی راهرو باغ

نورپردازی راهرو باغ

  • افزایش زیبایی محیط ویلا باغ

چه شما از LED استفاده کنید و چه چراغ‌های دیواری و جهت‌دار، هرکدام به نحوی به زیبایی فضای ویلا باغ شما می‌افزایند. این امر خصوصا برای ورودی ویلا جذابیت خاصی به همراه دارد. همچنین یک تکنیک نامحسوس برای جلوه بیشتر به شیوه معماری ویلای شما محسوب می‌شود.

 

پیشنهاد مطالعه » نورپردازی نمای ساختمان ویلایی

با به کار بردن نورپردازی در بین گل و درختان باغ یک محیط جذاب به دست می‌آورید

  • افزایش امنیت

اگر شما یک ویلا باغ بزرگ ساخته‌اید که اطراف آن خلوت است، نورپردازی آن برای شما یک امر واجب و ضروری به شمار می‌رود. با این کار، احتمال سرقت کاهش پیدا می‌کنند. همچنین اگر دوربین مداربسته‌ای در اطراف نصب کرده‌اید، با نورپردازی درست می‌توانید هرگونه حرکت مشکوکی را رصد کنید. از این طریق قابلیت پیشگیری از سرقت یا حوادث این چنینی را خواهید داشت.

  • افزایش ارزش برای فروش

قطعا شما هم این ضرب‌المثل را شنیده‌اید که عقل مردم در چشمشان است. این موضوع به اهمیت ویژگی‌های ظاهری در انتخاب اشاره دارد. شاید شما از مصالح خیلی مقاوم یا گران‌قیمت برای ساخت اسکلت ویلا استفاده نکرده باشید اما تنها با یک نورپردازی خاص و شیک می‌توانید قیمت آن را افزایش دهید.

روش‌های نورپردازی در ویلا

حالا که به اهمیت نورپردازی ویلا باغ پی برده‌اید، باید روش‌هایی که برای این کار وجود دارد را بشناسید. عده‌ای خیال می‌کنند که نورپردازی تنها در نصب چراغ‌ها در شکل و اندازه مختلف خلاصه می‌شود. در حالیکه، هر قسمت از ویلا یا باغ شما، نوع خاصی از نورپردازی را می‌طلبد. در ادامه روش‌های نورپردازی ویلا باغ را به‌ترتیب درجه اهمیت آن در معماری ساختمان بیان کرده‌ایم.

  1. نصب چراغ روی دیوار

ساده‌ترین و اولین راه‌هایی که برای نورپردازی ویلا باغ وجود دارد، استفاده از چراغ روی دیوار به شمار می‌رود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی، این چراغ‌ها در طرح و رنگ‌های گوناگون در بازار موجود هستند. یعنی شما با انتخاب یک طرح خاص و متفاوت، نورپردازی شیک‌تری خواهید داشت. همچنین، با کمترین هزینه می‌توانید ظاهری شکیل و شیک برای نمای ساختمانی خود بسازید.

نورپردازی ویلا باغ

نورپردازی ویلا باغ

جت لایت‌ها قابلیت نصب روی دیوار هم دارند

علاوه‌بر این، نورافکن‌ها و جت لایت‌ها هم گزینه‌های مناسبی محسوب می‌شوند که با نصب آن روی دیوار شاهد شیوه خاصی در نورپردازی خواهید بود. اگر می‌خواهید، سیستم نوری هیچ وقت از مد نیفتد و ظاهر خود را در طول زمان حفظ کنید و در عین‌حال مقرون به صرفه باشد، LED های ساده را انتخاب کنید. در غیر این‌صورت برای مجلل کردن فضای ویلا باغ از چراغ‌های فانوسی بزرگ با طراحی خاص بهره ببرید.

  1. تمرکز روی نقاط کور

در همه ساختمان‌ها نقاط کوری هستند که یا دسترسی به نور ندارند یا نور کمتری  دریافت می‌کنند. با نصب چراغ‌هایی در این نقاط، علاوه بر حفظ زیبایی امنیت منزل خود را هم افزایش می‌دهید. دامنه چراغ‌هایی که برای این شیوه از نورپردازی استفاده می‌شوند، بسیار گسترده و متنوع هستند. مثلا نور افکن‌ها در جهت‌های مختلف و توکار برای این امر به‌شدت کاربردی هستند.

اگر هم بخواهید یک سبک متفاوت در نورپردازی ایجاد کنید، ترکیبی از این چراغ‌ها را به کار ببرید. مثلا در قاب ساختمان و پنجره‌ها، جلوه زیبایی خواهند داشت. علاوه‌بر این، با استفاده از LED می‌توانید به نورپردازی خود عمق بیشتری دهید و از این طریق برخی ویژگی‌های معماری را در چشم بیننده پررنگ‌تر کنید. در حین انجام این فرایند، حاشیه‌های ساختمان یا لبه‌های پله و ایوان را فراموش نکنید.

  1. روشنایی در جهت زمین

شاید شما هم چراغ‌هایی را دیده‌اید که درون زمین قرار می‌گیرند و از پایین به بالا نورپردازی می‌کنند. این یک شیوه جذاب برای نوردهی به ساختمان محسوب می‌شود که نظر هر کسی را به خود جلب می‌کند. بیشتر کاربرد این چراغ‌ها برای سطوحی مثل مسیرهای باغ، راهرو و پله‌ها است. این نوع چراغ‌ها، وسیع‌ترین سطح نوردهی را در اختیار دارند. پس اگر محیط شما خیلی بزرگ است، بی‌شک این شیوه نورپردازی برای شما مناسب خواهد بود.

نورپردازی راهرو باغ

نورپردازی راهرو باغ

نورپردازی در راهرو به امنیت بیشتر آن کمک می‌کند

  1.  برجسته کردن مرزها

در معماری ساختمان‌های مختلف مثل ویلا، مرزهایی وجود دارند که در نوع خود زیباسازی می‌کنند. با این‌وجود، در هنگام شب جلوه خود را از دست داده و آن‌طور که باید و شاید دیده نمی‌شوند. اگر می‌خواهید سبک خاص معماری خود را نشان دهید، به برجسته کردن‌ مرز‌های مهم و ظریف با استفاده از نور بپردازید. در این جهت، استفاده از LED های نواری که در اندازه و ارتفاع دلخواه شما قابل نصب هستند، بهترین گزینه به شمار می‌روند.

  1. روشن کردن فضای باغ و درختان

ویلا باغ‌ها اغلب شیوه خاصی را در معماری به خود اختصاص می‌دهند. ترکیب یک فضای ساختمانی مدرن با فضای سبز و درختان، محیطی دلچسب به وجود می‌آورد. پس اگر می‌خواهید این ترکیب را از دید بقیه چشم‌نوازتر کنید، نصب چراغ‌های درختی یا جت لایت‌ها را فراموش نکنید. ضمنا این کار امنیت فضای داخلی ملک شما را هم بیشتر می‌کند. نور ساطع شده از این چراغ‌ها به شدت زیاد است و برای چمن‌ها، باغ‌ها و درختان کاربرد دارد.

نورپردازی ویلا باغ

نورپردازی ویلا باغ

ویلا باغ از طریق چراغ تبدیل به محیط رویایی می‌شود

فاکتورهای مهم در انتخاب بهترین نورپردازی

شما برای پیدا کردن بهترین روش نورپردازی ویلا باغ خود نیاز به یک‌سری فاکتورهایی دارید که با رعایت آن، خیالتان از انتخاب درست راحت شود. در ادامه این فاکتورها ذکر شده‌اند.

  • انتخاب طرح و رنگ نور

همانطور که قبلا اشاره شد، نورپردازی چراغ‌ها در رنگ‌ها و طرح‌های گوناگون قابل دسترس هستند. پس این که چه رنگ و طراحی برای نورپردازی انتخاب کنید، کاملا به شما بستگی دارد. در کل، استفاده از نورهای رنگی تند مثل قرمز که باعث تشدد اعصاب می‌شود، مناسب نخواهد بود. همچنین رنگ‌های ملایمی مثل سبز و آبی یا انبه‌ای، ظاهر چشم‌نواز و دل‌انگیزتری به فضای شما می‌دهد.

  • نوع مصرف انرژی

شما باید در انتخاب نورپردازی ویلا باغ خود، مصرف انرژی برق را هم مدنظر قرار دهید. اگر ویلای شما در مناطقی قرار دارد که توزیع برق کافی نیست یا ضعیف است، باید چراغ‌هایی انتخاب کنید که انرژی کمتری مصرف می‌کنند. این مسئله در افزایش طول عمر چراغ هم تاثیر دارد.

  • تعادل بین زیبایی و امنیت

عده‌ای از افراد یا کاملا روی بعد زیبایی تمرکز می‌کنند یا امنیت. شما باید تلاش کنید، سیستم نوردهی انتخابی شما هر دو عامل را در خود داشته باشد تا به عبارتی از آن‌طرف بوم نیفتید. شما باید سیستم نوری انتخاب کنید که هم به اندازه کافی محیط را روشن کند و امنیت آن را حفظ کند و هم زیبایی و جلوه نمای ساختمان و باغ شما را تضمین کند.

  • زاویه ساطع شدن نور

یکی دیگر از فاکتورهای مهم در این انتخاب، زاویه نور به شمار می‌رود. بعضی مکان‌ها پتانسیل استفاده از برخی سیستم‌های نورپردازی را ندارند. مثلا، گاهی ملک شما شرایط استفاده از نورهایی که از زمین ساطع می‌شوند را ندارند. در مجموع، باید این نکته را مورد بررسی قرار دهید.

نورپردازی باغ ویلا

نورپردازی باغ ویلا

ستون ها و سکوها انتخاب خوبی برای نصب چراغ و جت لایت هستند

مراحل

بد نیست که پس از شناختن انواع روش‌های نورپردازی ویلا باغ، مراحل آن را هم بشناسید. این مسئله می‌تواند یک راهنما در اختیار شما قرار دهد که در هر سبک و سیاقی برای نوردهی ساختمان از آن استفاده کنید. در ادامه این مراحل را به ترتیب اولویت ذکر کرده‌ایم.

  1. پیدا کردن نقاط مهم و اصلی برای نورپردازی

اولین مرحله برای نورپردازی ویلا، پیدا کردن نقاط مهم و اصلی محسوب می‌شود. همانطور که گفته‌ شد، برای برجسته کردن شیوه معماری، نورپردازی زوایا و نقاط خاص اهمیت ویژه‌ای دارند. در نتیجه، از راهنمایی‌های یک معمار یا مجموعه‌های نورپردازی که به شما در یافتن این نقاط و نورپردازی بهتر کمک می‌کند، بهره لازم را ببرید.

  1. انتخاب روش نورپردازی

در ادامه باید شیوه و روش نورپردازی خود را انتخاب کنید. این مسئله کاملا به نقطه نظر شخصی شما و عوامل محیطی بستگی دارد. مثلا؛ برای بعضی از مکان‌ها که هوای خیلی سرد یا گرمی دارند، بعضی از روش‌های نورپردازی مناسب نیست. همچنین نورپردازی‌هایی که در دسترس قرار دارند، ممکن است شما را با مشکل مواجه کنند. بنابراین، پس از بررسی شرایط جغرافیایی ملک خود دست به انتخاب بزنید.

  1. نصب و راه‌اندازی سیستم نوری

در نهایت، شما پس از انتخاب شیوه نورپردازی باید اقدام به نصب آن کنید. این کار را از طریق برق‌کارها یا نمایندگان مجموعه‌ای که سیستم نورپردازی خود را خریداری کردید، امکان‌پذیر است. پس از اتمام فرایند نصب قادر به استفاده از آن خواهید بود و تاثیر آن را در زیبایی ویلا باغ خود را مشاهده می‌کنید.

سخن پایانی

در این مقاله تلاش کرده‌ایم تا شما را با نورپردازی ویلا باغ آشنا کنیم. همچنین این مسئله را از ابعاد مختلفی مثل: اهمیت آن، شیوه نورپردازی و فاکتورهای مهم برای انتخاب مورد بررسی قرار دادیم. اگر در انتخاب شیوه نورپردازی ویلا باغ خود نیاز به کمک داشتید، با ما در لاکچری لایت در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *