مقالات وب سایت

نورپردازی استخر ویلا و باغ

نورپردازی استخر ویلا

اگر می‌خواهید یک ویلای لاکچری تمام عیار داشته باشید نمی‌توانید از استخر غافل شوید اما در نهایت چیزی که نقطه قوت استخر در طراحی ساختمان ویلا محسوب می‌شود، نورپردازی آن است. با یک طرح جذاب نورپردازی استخر ویلا، آن را تبدیل به مکانی می‌کنید که هرکس آرزو دارد حداقل یک روز را در آن بگذراند. با ما در ادامه همراه باشید تا به بررسی اهمیت نورپردازی استخر، تکنیک‌ها، انواع سیستم نورپردازی استخر و چند ایده برای آن بپردازیم.

چرا نورپردازی استخر باغ مهم است؟

شاید با خود فکر کنید که محیط استخر ویلا نیاز به نورپردازی ندارد یا تنها بخاطر جنبه زیبایی است و به همین علت بیخیال آن شوید. جالب است بدانید که اکثر ویلاهایی که استخرهای رو باز دارند، از سیستم نورپردازی استفاده می‌کنند. این کار امکان حفظ امنیت برای شناگران را به وجود می‌آورد تا در هر ساعتی از شبانه روز به شنا بپردازند.

با نورپردازی درست، افراد دید بهتری نسبت به فضای استخر به دست می‌آورند. همچنین وقتی زیر آب هستند، تشخیص چیزهایی که اطرافشان اتفاق می‌افتد، سخت نخواهد بود.

پیشنهاد مطالعه : نورپردازی ویلا باغ

از طرف دیگر نمی‌توان از جذابیت یک استخر با نورپردازی عالی چشم‌پوشی کرد. قطعا این مسئله هر کسی را به سوی ویلای شما می‌کشاند. در نتیجه، استفاده از نورپردازی استخر ویلا می‌تواند تبدیل به یک انتخاب باشد که ویلای شما را از سایر ویلاها متمایز کند.

انواع چراغ برای نورپردازی استخر باغ

چراغ‌هایی که برای نورپردازی استخر استفاده می‌شوند، انواع مختلفی دارند. این ابزارهای نورپردازی در طرح، رنگ و سایزهای مختلف در بازار وجود دارند که با شناختن آن می‌توانید تصمیم بهتری برای انتخاب خود داشته باشید. بنابراین، چند نمونه از انواع چراغ‌های مناسب برای استخر را در ادامه ذکر کرده‌ایم.

  1. چراغ هالوژنی؛ قابل استفاده در نقاط مختلف استخر

یکی از بهترین انتخاب‌ها برای نورپردازی استخرهای عمومی و شخصی، چراغ‌های هالوژنی هستند. این چراغ‌ها در اندازه‌های مناسب با سطح مشخصی از نور می‌توانند در کف استخرها یا اطراف آن به کار بروند و روشنایی محیط را افزایش دهند.  این چراغ‌ها هم برای استخرهای رو باز و هم استخرهای سر بسته ویلا قابل استفاده هستند.

  1. لامپ رشته‌ای برای استخر؛ قیمت مناسب

لامپ‌های رشته‌ای، قدیمی‌ترین نوع چراغ‌ها هستند. این چراغ‌ها برای محیط‌هایی که می‌خواهید کمترین هزینه را انجام دهید و تنها حفظ روشنایی برایتان مهم است، کاربرد دارند. البته میزان نوری که از این نوع چراغ ساطع می‌شود به نسبت زیاد است اما در مقابل جزء چراغ‌های پرمصرف هم هستند. علاوه‌بر این، زیبایی خاص و متفاوتی برای استخر ویلای شما به وجود نمی‌آورند. با این‌حال، برای نورپردازی استخر، چه رو باز باشد و چه سر بسته می‌تواند به کار گرفته شود.

نورپردازی استخر ویلا

نورپردازی استخر ویلا

چراغ ها هم امنیت استخر را حفظ میکنند و هم در زیباسازی فضا نقش دارند

  1. چراغ‌های LED؛ مدرن و شیک

جدیدترین نسل نورپردازی مربوط به چراغ‌های LED است. شاید فکر کنید استفاده از این نوع چراغ تنها به نمای داخلی ویلا محدود می‌شود اما اشتباه می‌کنید. این چراغ‌ها علاوه‌بر تاثیر زیباشناسی که از خود به جا می‌گذارند، مصرف انرژی کمتری دارند. همچنین عمر و دوام آن‌ها طولانی‌تر از سایر لامپ‌ها و چراغ‌ها است. از طرف دیگر این چراغ‌ها در طرح و رنگ‌های مختلف در بازار وجود دارند که می‌توانید برای نورپردازی استخر ویلای خود از آن بهره ببرید.

نورپردازی استخر

نورپردازی استخر

نورپردازی مناسب فضای استخر را از یان رو به آن رو میکند

بررسی تکنیک‌های نورپردازی استخر باغ

همانطور که در نقاط مختلف ویلا، تکنیک‌های خاصی برای نورپردازی وجود دارد، برای محیط استخر هم این مسئله قابل بحث است. شما می‌توانید با نورپردازی بخش‌های کلیدی، جلوه استخر ویلای خود را چند برابر کنید. همچنین با به کار بردن چند تکنیک کوچک اما موثر، معماری ویلای خود را هم زیباتر خواهید کرد. در ادامه این بخش‌ها را به‌صورت تکنیک‌های نورپردازی استخر مورد بررسی قرار داده‌ایم.

  • نورپردازی محیط اطراف استخر ویلا

اگر دوست دارید که استخر شما در شب هم قابل استفاده باشد و در کنار آن محیط ویلای شما را امن‌تر و جذاب‌تر کند، از نورپردازی دور آن غافل نشوید. با نورپردازی مناسب شما از وقوع حوادثی مثل افتادن اطراف استخر، ورود افراد بیگانه به این محل بدون دید شما و همچنین برخورد دیگران به قسمت‌های مختلف استخر جلوگیری می‌کنید.

پیشنهاد مطالعه : نورپردازی نمای ساختمان ویلایی

برای نورپردازی این محیط می‌توانید با توجه به سبک و سیاق معماری ویلای خود و طبق سلیقه شخصی، اقدام به نصب لامپ‌های ایستاده، هالوژن‌های کف زمین و جت لایت‌هایی که نور را از زمین ساطع می‌کنند، استفاده کنید. اگر استخر شما رو باز باشد، این تکنیک در کنار نورپردازی محیط باغ و راه‌های ورودی می‌تواند تصویر چشم‌نوازی برای بیننده ایجاد کند.

  • نورپردازی کف استخر ویلا

دومین تکنیکی که باید رعایت کنید، نورپردازی کف استخر است. این مسئله باعث می‌شود تا هر فرد بتواند در هر ساعت از شبانه روز بدون هیچ مشکل و در احتیاط کامل به شنا بپردازد.

شما می‌توانید برای کف استخر چه رو باز باشد و چه سر بسته، از نورهای رنگی و طرح‌دار استفاده کنید تا زیبایی محیط را افزایش دهید. استفاده‌ از نورهای سبز و آبی آرامش فضای استخر را بیشتر می‌کند و تمایل افراد را به گذراندن ساعات بیشتری از روز در این قسمت افزایش می‌دهد. اگر استخر شما رو باز است، به هارمونی نورپردازی کف استخر با اطراف آن توجه کنید و با آن هماهنگی لازم را ایجاد کنید.

  • نورپردازی پله و محل عبور استخر ویلا

یکی دیگر از نقاط کلیدی محیط استخر که نیاز به نورپردازی دارد، پله و محل عبور و مرور افراد است. اینکه استخر شما رو باز باشد یا سربسته فرقی نمی‌کند. اول برای حفظ امنیت و دوم برای نشان‌ دادن المان‌های معماری که در پله‌های استخر به کار رفته، استفاده از چراغ‌های مناسب ضروری محسوب می‌شوند.همچنین می‌توانید مسیر رسیدن به استخر را هم با نورپردازی مناسب تبدیل به یک راهنمای ورودی کنید و به جذابیت آن بیفزایید.

  • نورپردازی سازه‌های مجاور

اگر در اطراف استخر خود سازه‌هایی مثل آلاچیق، میز و صندلی، تراس و درختان دارید، آن‌ها را فراموش نکنید. درست است که این فضاها در طول روز سایه‌ ایجاد می‌کنند و برای شنا محیط مناسبی را ایجاد می‌کنند. با این‌حال، تاریک ماندن آن‌ها در شب احساس امنیت و راحتی را کاهش می‌دهد. بنابراین، با نورپردازی آن‌ها، هم امنیت و هم زیبایی استخر ویلای خود را بالا می‌برید.

نورپردازی استخر باغ

نورپردازی استخر باغ

نورپردازی سازه های مجاور میتواند تاثیر خوبی در نورپردازی استخر داشته باشد

  • به کار بردن فانوس‌ها و مشعل‌ها در اطراف استخر

لحاظ کردن فانوس یا مشعل در کنار استخر آن را تبدیل به یک فضای لاکچری و مدرن می‌کند که هر کسی برای حضور در آن سر از پا نخواهد شناخت. استفاده از فانوس‌هایی با طرح جالب یا حتی مشعل می‌تواند ایده جذابی برای این محیط باشد.

فاکتورهای مهم در نورپردازی استخر ویلا

حالا که با شیوه و انواع چراغ‌ها برای نورپردازی استخر ویلا آشنا شده‌اید، باید فاکتورهای مهم در انتخاب آن را هم بشناسید. این فاکتورها به شما کمک می‌کنند تا بهترین سیستم نورپردازی را برای استخر خود انتخاب کنید. در ادامه این موارد را به‌طور کامل بررسی کرده‌ایم.

۱. دمای رنگ نورپردازی در کف استخر باغ

اولین فاکتور، دمای رنگی است که برای نورپردازی کف استخر استفاده می‌کنید. اگر کف استخر شما سفید یا آبی باشد، به دمای رنگی بین ۴۰۰۰ الی ۴۵۰۰ کلوین نیاز خواهد داشت.

۲. تعیین تعداد لامپ‌ها برای نصب در فضای استخر ویلا

شما باید قبل از هر چیزی، با در نظر گرفتن نوع استخر و محیط اطراف آن، طرحی برای نورپردازی تعیین کنید. سپس با استفاده از طرح خود تعداد لامپ‌ها و نورافکن‌ها که نیاز دارید در آن به کار برود را تخمین بزنید. در مجموع، برای هر ۲۵ متر مربع از سطح استخر  نیاز به یک نورافکن خواهید داشت. البته باید این نکته را در نظر داشت که روشنایی محیط اطراف در چه حد است.

۳. بررسی شاخص حفاظت سیستم نورپردازی

هر یک از انواع نورپردازی را که انتخاب کردید، باید شاخص حفاظت آن را بررسی کنید. این شاخص به محافظت بدنه سیستم نوری در برابر رطوبت و کلر اشاره دارد. اگر این درجه در حالت استاندارد قرار داشته باشد، خیال شما را از بابت اینکه در مدت زمان طولانی در این محیط قابل استفاده هستند، راحت می‌کند.

شاخص های مهمی در زمینه سیستم نورپردازی مناسب وجود دارد

۴. انتخاب نوع و شیوه نورپردازی استخر باغ

در نهایت شما باید نوع نورپردازی استخر ویلای خود را انتخاب کنید. به‌طور کلی، یکی از شیوه‌های نورپردازی که هیچوقت از مد نمی‌افتد و هم در روش سنتی استفاده می‌شود و هم مدرن، چراغ‌های فرو رفته هستند. این چراغ‌ها به‌راحتی در کف استخر، اطراف و لبه‌های آن قابل استفاده هستند و عملکرد آن‌ها در افزایش زیبایی ویلای شما هم موثر خواهد بود.

۵. امکان نصب سیستم نورپردازی به صورت ایمن 

آخرین فاکتور مربوط به شیوه نصب سیستم نورپردازی در استخر اشاره دارد. شما باید از ایمن بودن شرایط نصب دستگاه‌های نوری در برابر افتادن یا شکستن اطمینان حاصل کنید. در غیر این‌صورت هم از لحاظ هزینه ضرر می‌کنید و هم امکان آسیب برای فردی که در استخر شنا می‌کند، وجود خواهد داشت.

کلام پایانی

در این مقاله به‌طور کامل نورپردازی استخر ویلا را مورد بحث و بررسی قرار داده‌ایم. همچنین نکات کاملی درباره نوع سیستم نورپردازی، فاکتورهای مناسب برای انتخاب و تکنیک‌های نورپردازی فضای ویلا در اختیار شما قرار داده‌ایم. امیدواریم که با رعایت این نکات و اصول، با نورپردازی استخر خود را تبدیل به یک فضای رویایی کنید که کسی دلش نخواهد از آن فاصله بگیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *