مقالات وب سایت

انواع پایه چراغ

انواع پایه چراغ

تامین نور و ایجاد نورافکن در اماکن شهری یکی از مهم‌ترین کارها در جهت بهینه سازی ساختار شهری محسوب می‌شود. اگر به دنبال نصب چراغ در محیط‌های باز هستید، بهترین نوع چراغ‌ها مدل‌های ایستاده و پایه‌دار هستند. اگر ارتفاع چراغ مناسب باشد فضای بیشتری از محیط را روشن می‌کند. بنابراین در ابتدا باید انواع پایه چراغ را بشناسید تا بتوانید یک پایه چراغ مناسب برای هدف خود انتخاب کنید. پایه‌های درست با ساخت اصولی هم به شهر جلوه‌ی زیبایی می‌بخشند و هم برای کابل‌های مربوط به چراغ امنیت ایجاد می‌کنند. در این مقاله شما با انواع پایه چراغ و کاربرد آن‌ها آشنا خواهید شد. همچنین کاربرد هر یک بررسی می‌شود تا شما با توجه به نیاز خود بتوانید یک پایه چراغ مناسب و زیبا تهیه کنید.

پایه چراغ چیست و چه کاربردی دارد؟

یک تجهیز روشنایی و یک سازه فلزی به همراه لامپ است که برای تامین نور معابر، باغ‌ها و پارک‌ها استفاده می‌شود. از این سازه برای زیباسازی محیط در ابعاد و انواع گوناگون طراحی شده‌ است. کاربرد انواع پایه چراغ با توجه شیوه استفاده و در فضاهای مختلف مشخص می‌شود. در ادامه برخی از این کاربردها را با هم بررسی می‌کنیم:

  1. یک جایگزین بسیار مناسب برای روش‌های سنتی و سیم کشی‌های با ظاهری نازیبا است و باعث زیبا سازی ظاهری برای سیستم روشنایی می‌شود.
  2. روشنایی بخشی به محیط‌هایی که پس از تاریکی هوا به روشنایی نیاز دارند.
  3. ایمنی ایجاد می‌کند و خطر برق گرفتگی در اثر وجود سیم در فضای آزاد را کاهش می‌دهد.
  4. باعث مقاوم سازی سیستم روشنایی در برابر زنگ زدگی و نفوذ آب باران و هر نوع عامل خارجی مانند باد و ضربه تصادفی می‌شود.

شما با استفاده از انواع پایه چراغ در سیستم روشنایی می‌توانید یک محیط زیبا، امن و مدرن داشته باشید.

انواع پایه چراغ علاوه‌بر محافظت از اتصالات داخلی در زیبایی شهری نقش بسزایی دارند.

بهترین طبقه بندی برای انواع پایه چراغ چگونه است؟

بعد از شناخت مفهوم و کاربردهای پایه چراغ نوبت به آشنایی با انواع آن می‌رسد. با شناخت انواع مختلف آن می‌توانید مناسب‌ترین پایه را برای خود انتخاب کنید. پایه چراغ معمولا به دو دسته بزرگ کلی یعنی لوله‌ای و چند وجهی طبقه بندی می‌شود. با هر یک از این دو مدل می‌توان انواع مختلف پایه چراغ را تولید شده است.

 پایه چراغ لوله ای

پایه چراغ لوله‌ای

بدنه پایه چراغ لوله‌ای از لوله‌هایی با ابعاد مختلف ساخته می‌شود. این لوله‌ها حالت تلسکوپی دارند و به داخل هم می‌روند. حداکثر ارتفاع این پایه‌ها حدود 6 متر است. این نوع از پایه به همراه سرچراغی و لامپ به عنوان یکی از انواع پایه برای کاربردهای پارکی، خیابانی و معابر شهری نصب و استفاده می‌شود.

  • انواع پایه چراغ پارکی با مدل‌های مختلفی به بازار ارائه می‌شود. از آنجایی که از این نوع پایه برای حفظ زیبایی و نورپردازی شهر استفاده می‌شود. همچنین به عنوان یکی از انواع پایه چراغ محوطه‌ نیز نام برده شده است.
  • پایه چراغ دکوراتیو بیشتر برای تزیین کاربرد دارد. این پایه‌ها معمولا به شکل لوله‌ای ساخته می‌شوند. با استفاده از این مدل از انواع پایه چراغ می‌توانید ظاهری زیبا به شهر هدیه دهید.
  • پایه چراغ خیابانی که برای نور دهی به خیابان‌ها و معابر تاریک طراحی شده‌اند، بسیار مستحکم هستند. این پایه چراغ‌ها در برابر انواع عوامل خارجی مانند باد مقاومت بالایی دارد.

یکی از بهترین انواع پایه چراغ، از نوع لوله‌ای است. باید در نظر بگیرید که برای مکان‌های متفاوت انتخاب‌ها متفاوت می‌شود.

 

 پایه چراغ چند وجهی

 پایه چراغ چند وجهی

بدنه این پایه چراغ به صورت چند ضلعی ساخته می‌شود. تعداد اضلاع آن با توجه به قطر پایه و ارتفاع آن تغییر می‌کند. پایه چند وجهی در قطعات 6 متری تولید و با شیوه اورلپی در هم مونتاژ می‌شود. این نوع از پایه برای انواع چراغ‌های راهنمایی، خورشیدی و تاشو قابل استفاده است.

  • پایه چراغ خورشیدی معمولا به صورت چند وجهی ساخته می‌شود. از این تجهیز برای استفاده و نصب تجهیزات خورشیدی کاربرد دارد. این نوع از پایه کاربردی به عنوان یکی از انواع پایه چراغ باغی نیز شناخته می‌شود.
  • پایه چراغ تاشو از جمله جدیدترین انواع پایه چراغ طراحی شده است. با استفاده از این نوع پایه بخش مهمی از هزینه‌های نصب، تمیز کردن و نگهداری را کاهش می‎‌دهد، زیرا تمامی کارها در حالت تاشده انجام می‌شود.
  • پایه چراغ راهنمایی را معمولا درچهارراه‌ها و تقاطع‌ها مشاهده کرده‌اید. معمولا این نوع از پایه را به اشکال مختلف و چند وجهی می‌سازند.

از پایه‌های چند وجهی برای کاربردهای مختلفی استفاده می‌شود. امروزه استفاده از این پایه به دلیل زیبایی بصری افزایش یافته است.

پایه چراغ‌های چند وجهی مزیت‌های بسیاری نسبت به انواع دیگر پایه دارند.

پایه چراغ

7 نکته مهم در انتخاب انواع پایه چراغ

در هنگام انتخاب یک پایه چراغ مناسب باید نکاتی را در نظر بگیرید تا بهترین انتخاب را داشته باشید.

  1. وزن پایه چراغ باید متناسب با ارتفاع آن باشد. همچنین به گونه‌ای طراحی شده باشد که مقاومت خوبی در برابر باد و لرزش‌های ناگهانی داشته باشد.
  2. پایه‌های چراغ باید از مواد ساخت اولیه با کیفیتی باشند. انواع پایه چراغ در مکان‌ها مختلفی استفاده می‌شود. مقاومت پایه در برابر عوامل خارجی باعث دوام و عمر بیشتر پایه است.
  3. با توجه به اینکه هر چراغ مکان متفاوتی نصب می‌شود بهترین حالت این است که قابلیت تنظیم ارتفاع داشته باشد. در این صورت به راحتی می‌توان آن را با ارتفاع مورد نظر خود تنظیم کرد.
  4. طراحی پایه یکی از نکات بسیار مهم در هنگام ساخت انواع پایه چراغ است. طراحی انواع پایه باید با نوع چراغ سازگاری داشته باشد تا بهترین نتیجه را برای روشنایی محیط به شما بدهد.
  5. در هنگام انتخاب پایه مهم‌ترین چیز توجه به سایز پایه است. پایه را از نظر ارتفاع و قطر آن بررسی و متناسب با محیط مورد نظرتان یکی از انواع آن را انتخاب کنید.
  6. پایه چراغ انتخابی شما باید با نوع محیط هماهنگی داشته باشد. برای هر محیط پایه مناسب را انتخاب کنید. به طور مثال پایه‌های پارکی با پایه‌های باغی یکی نیستند.
  7. معمولا چراغ‌ها در محیط‌های خارجی نصب می‌شوند و در معرض باران و رطوبت قرار دارند. مقاومت در برابر زنگ زدگی بسیار برای پایه چراغ اهمیت دارد. هر چه مقاومت بالاتری داشته باشد عمر پایه چراغ طولانی‌تر خواهد بود.

در هنگام انتخاب و خرید پایه چراغ اگر به تمامی نکات بالا توجه کنید، می‌توانید یک انتخاب مناسب و در عین حال مقرون به صرفه داشته باشید.

در هنگام انتخاب پایه چراغ به نکات بسیاری از جمله ارتفاع و سایز آن باید توجه شود.

محدودیت‌ها و نقاط ضعف انواع پایه چراغ

در بالا با کاربردها و انواع پایه با توجه به شکل و محل نصب آن آشنا شدید. در ادامه با برخی از محدودیت‌ها و ضعف‌های آن آشنا خواهید شد.

  • پوشش گالوانیزه یک پوشش مناسب برای جلوگیری از زنگ زدگی پایه است. اما هزینه آن برای ارتفاع بالای 6 متر اصلا مقرون به صرفه نیست. انواع پایه چراغ لوله‌ای به در ارتفاعات بالای 6 متر نیز ساخته می‌شوند؛ اما برای پایه‌های چند وجهی به علت نوع ساخت تکه‌ای این پوشش به راحتی قابل اجرا است.
  • پایه‌های لوله‌ای به صورت یکسره ساخته می‌شوند به همین دلیل با محدودیت ارتفاع پایه رو به رو هستند. پایه‌های چند وجهی در تکه‌های متصل به هم ساخته می‌شوند و به همین دلیل محدودیتی برای ارتفاع ندارند.
  • اگر ارتفاع پایه‌های لوله‌ای بالای 6 متر باشد در زمینه حمل و نقل آن با مشکل رو به رو می‌شوید؛ اما پایه‌های چند وجهی به راحتی قابلیت حمل و اتصال در محل نصب را دارند.
  • از نظر طراحی نیز پایه‌های لوله‌ای قدیمی‌تر هستند و امروزه پایه‌های چند وجهی طرفداران بیشتری دارند.

دانستن نقاط ضعف و محدودیت‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا انتخاب خود را در تمامی جهات و به درستی بررسی کنید.

یکی از کاربردی‌ترین انواع پایه چراغ برای محوطه و باغ پایه چراغ‌های چندوجهی است.

بهترین روش‌های نگهداری و مراقبت از انواع پایه چراغ

تمامی تجهیزاتی که برای روشنایی استفاده می‌شود از جمله پایه چراغ به مراقبت و نگهداری اصولی نیاز دارد. مراقبت صحیح از آن عمر چراغ شما را افزایش می‌دهد. همچنین با مراقبت مداوم اگر خرابی وجود داشته باشد با تشخیص به موقع رفع می‌شود. در نتیجه دانستن روش‌های نگهداری از انواع پایه چراغ بسیار اهمیت دارد.

پاک کردن پایه

پایه چراغ باید به طور مداوم تمیز شود و عاری از گرد و غبار باشد. برای تمیز کردن آن می‌توانید از دستمال یا برس نرم استفاده کنید. در نظر داشته باشید که انواع پایه چراغ با توجه به محل نصب مراحل تمیز کردن متفاوتی دارند. همچنین پایه‌هایی که در محیط‌های باز قرار دارند باید در دفعات بیشتری تمیز شوند.

بررسی اتصالات الکتریکی

اتصالات الکتریکی داخل پایه‌ها از اهمیت زیادی برخوردار هستند. خرابی این اتصالات می‌تواند خطر شوک الکتریکی و برق گرفتگی را افزایش دهد. هر چند مدت یکبار باید تمامی این اتصالات بررسی و اگر آسیبی به آن‌ها وارد شده است تعمیر شوند.

بررسی لامپ

خرابی لامپ ممکن است به سلامت اتصالات و پایه آسیب بزند. همچنین لامپ خراب زیبایی و روشنایی محل نصب چراغ را تحت شعاع قرار می‌دهد. با بررسی لامپ و تعویض آن در صورت خرابی می‌توانید عمر مفید پایه و اتصالات داخل آن را افزایش دهید.

یکی از بخش‌های مهم در هنگام مراقبت از انواع پایه چراغ بررسی لامپ‌های آن است.

بررسی حباب لامپ

تمامی چراغ‌ها در محوطه‌ها دارای یک حباب محافظ برای لامپ هستند. این حباب‌ها نیز باید تمیز و بدون گرد و غبار باشند. در این صورت نورپردازی بهتری خواهید داشت. پایه چراغ به تمامی اجزایی که با آن متصل است مربوط می‌شود. خرابی و نامناسب بودن هر قطعه، زیبایی و سلامت تمامی قطعه‌ها را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

سخن پایانی

در این مقاله انواع پایه چراغ را برای شما معرفی کردیم. اگر تا اینجا با ما همراه بودید باید بدانید که پایه‌ها یکی از مهم‌ترین بخش‌های روشنایی شهری محسوب می‌شوند. این که هر پایه چه کاربردی دارد و در چه مکانی استفاده می‌شود نیز بسیار اهمیت دارد. همچنین روش‌های نگهداری از انواع پایه را نیز یاد گرفتید. اگر سوالی دارید که با  خواندن این مقاله به آن پاسخ داده نشده در قسمت نظرات می‌توانید آن را مطرح کنید.

پاسخ به سوالات متداول:

  1. پایه چراغ روشنایی در چه ارتفاعی ساخته می‌شود؟

ارتفاع انواع پایه چراغ روشنایی متفاوت است. پایه چراغ با توجه به درخواست مشتری در ارتفاعی بین 3 تا 12 متر قابل ساخت است.

  • نمونه پیشنهادی برای پایه چراغ پارکی و خیابانی چیست؟

معمولا برای چراغ‌های خیابانی و پارکی از انواع پایه چراغ یک طرفه یا دو طرفه استفاده می‌شود. انتخاب هر یک از این دو نوع بستگی به محل نصب آن دارد.

  • پایه‌های دکوراتیو از چه متریالی ساخته می‌شوند؟

جنس پایه‌های دکوراتیو فلزی است. قسمتی از آهن و قسمتی از آلومینیوم تولید می‌شود.

  • آیا پایه‌های دکوراتیو در معرض سرقت هستند؟

به علت جنس و فلزی بودن این پایه‌ها احتمال سرقت آن‌ها وجود دارد. به همین دلیل توصیه ما به شما این است که در خارج شهر و در محل‌های خلوت و کم تردد از آن استفاده نکنید.

  • آیا از پایه‌های هوشمند می‌توان در خیابان استفاده کرد؟

بله. استفاده از این نوع از پایه‌ها برای خیابان بسیار مناسب است. تنظیم نور با شرایط روز و شب و کارکرد اتوماتیک آن باعث صرفه جویی در بسیاری از هزینه‌ها می‎شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *